fredag 8 april 2011

Det är nu det börjar

Mars var intensiv. Först Falkenbergsdagarna och sedan Skolriksdagen.
På Falkenbergsdagarna berättade jag om hur lärarrollen förändras när eleven har en egen dator för sitt skolarbete. Jag hade kunnat prata om en mängd olika saker. Jag valde att prata om fyra N - Nya uppdrag, Nyfikenhet, Nätverkande och en Ny ledarroll.

Dagens inlägg handlar om det första N: et. Har du läst min blogg tidigare kan du sluta att läsa här, för jag berättar inget nytt. Det här har jag skrivit om många gånger tidigare.

Min fysiska arbetsplats är full av pärmar och papper. Pärmarna på hyllorna förblir relativt orörda. Det händer att jag tittar i dem, får idéer och tips, men jag upptäcker för det mesta att jag måste skapa nya upplägg för undervisningen och nya uppdrag för eleven. Jag kan inte bara göra mina analoga uppgifter digitala och tro att det blir ett bra lärande. Mycket av det jag gjorde tidigare, fungerar inte när jag har fått nya hjälpmedel. Vill jag utnyttja potentialen och kraften i de nya verktygen, måste uppdragen för eleven förändras. Jag måste förbereda och plantera de här uppgifterna på ett annat sätt. Jag är tvungen att tänka nytt och annorlunda. Jag behöver skapa uppdrag som kräver nyfikenhet, kunskap och kreativitet. Tekniken möjliggör. På ett sätt som inte var möjligt tidigare.

Det handlar inte om teknik. Det handlar om kunskapssyn och människosyn. För en del är det här ingen förändring. För andra kommer det att gå trögt. Det handlar om pedagogik, innehåll, ledarskap. Och hur tekniken kan hjälpa oss att förbättra och förändra lärandet. Hur den hjälper oss att presentera det vi lärt oss. På en mängd olika sätt. Det är bara att konstatera att möjligheterna är enorma. Det handlar om att se möjligheterna, våga prova själv och våga prova med eleverna.
Det handlar om kunskapssyn och människosyn. Men tekniken kan ta oss längre än vi kunde nå innan.

Vill du läsa mera om det här så läs gärna Hans Renmans beskrivning av Ruben Puentedura och forskningen kring teknik och lärande.
Om Puentedura
Eller gå direkt till ursprungskällan:
Ruben R. Puentedura's weblog
SAMR och TPCK


Det här är en fantastisk utmaning! Som är här och nu. Du behöver inte vänta till morgondagen.
Du får tänka nytt. Du får utvecklas. Du får vara kreativ. Kan du ha ett mer spännande jobb?

Nästa inlägg kommer att handla om det andra N:et, om inte just nyfikenheten får mig att vilja skriva om någonting helt annat.

Det är nu det börjar (Bob Hund)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar mitt inlägg.