fredag 24 oktober 2008

Vad två öron klarar

I vårt spår (den avdelning där jag arbetar) har vi regeln att om man lyssnar på musik eller har annat ljud i sin mobil eller i datorn skall man använda hörlurar. Vi tillhandahåller inte hörlurar utan det får man köpa själv eller önska sig i julklapp eller födelsedagspresent. Vi tycker att det fungerar ganska bra, att det är ett bra sätt att lära sig att ta hänsyn på och det minskar också andelen ljud i våra lokaler. Vi behöver definitivt inte mer ljud i skolan!

Om lektionen tillåter är det okej att lyssna till musik samtidigt som man arbetar och det skapar också ett lugnare klassrum.

På rasterna samlas ett antal elever (oftast killar) i klassrummet för att spela datorspel. För någon vecka sedan hade vi en stor diskussion i klass 7A kring detta. Diskussionen handlade om att det blev ganska mycket gapande och skrikande under spelets gång. De skriker ut kommandon, tillrop eller vad det nu är. Jag är ju så mossig att jag inte förstår mig på det där! Andra elever tyckte att det var jobbigt att vara inne i klassrummet när det var så gapigt (gnällspikar!). Jag höll med dem och försökte diskutera med de inblandade om att alla har rätt till klassrummet och att därinne skall det råda lugn och ro. Jag blev ännu mera mossig när jag inte kunde förstå att detta var någonting som ingick i spelandet och som var helt ofrånkomligt. Att fundera på om man tog hänsyn till andra var helt omöjligt. De som stör sig på allt gapande kan väl gå någon annanstans! Det är spännande diskussioner man får vara med om som lärare!

Det finns ett sätt att krypa närmre

stänga in sig helt med sin musik

Det går att lyssna flera gånger

den ena är den andra aldrig lik

Hörlurar jag lyssnar i hörlurar

det låter så bra

(Bob Hund, Hörlurar)

Så gott som varje morgon läser vi på egen hand. Om man vill lyssna på en bok går det givetvis alldeles utmärkt och är inget som är uppseendeväckande. Många övningar, nätbaserade eller inte, är lyssningsbara och då är den rödöronskapande tingesten en nödvändighet. De som använder talsyntes behöver hörlurar. Att se nyheterna på nätet, t ex Lilla Löpsedeln eller Lilla aktuellt förutsätter också hörlurar, åtminstone i ett klassrum där andra gör annat.

Fler hörlurar åt folket alltså!


Man kan vrida vänster höger

man kan höra basen och diskant

Man kan leka med volymen

göra det hela mera intressant

(Bob Hund, Hörlurar)


I vårt arbetsrum har nio stycken lärare sina arbetsplatser. Ibland behöver man stänga ute andras diskussioner och andras spring för att få något eget gjort.

Själv sitter jag i skrivande stund tillsammans med Amy MacDonald. Hon sjunger Run för mig. Vi har skapat vårt eget lilla universum och de som vill mig något får vänligt men bestämt klappa mig på axeln. Då tar jag gärna av mig hörlurarna och deltar i den andra verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar mitt inlägg.