fredag 25 september 2009

Ett tidsfördriv att dö för

Idag har några av mina elever redovisat sin kunskap med hjälp av programmet Prezi. De har använt ett mycket spännande sätt att presentera sina lärdomar på. Prezi skapar och kräver kreativitet men också en hel del uthållighet. Redovisningen idag hade kunnat handla om teknik och effekter, men kom att handla om kunskaper och insikter. Den kunskap som erövrades kommer att finnas kvar över längre tid, tror jag, vet jag! Vi som fick se och lyssna på redovisningarna blev nyfikna och imponerade.

Prezi är mycket dynamiskt och du kan fokusera på text och bild genom in- och utzoomningar. Tydligen heter tekniken vektorgrafik, men det är inget som jag förstår mig på. (Om jag skall vara riktigt ärlig har jag läst på och nog förstått, men jag skryter ofta om att jag inte är en tekniker men bra på att använda tekniken ändå, så jag gör allt för att behålla den bilden av mig själv! Den bilden är dessutom helt sann!)

Mer utförlig beskrivning av Prezi hittar du på följande sidor:
Jaglärmigteknik
Leitet om webb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar mitt inlägg.