fredag 18 september 2009

Vacker assistans


Han sitter där redan när jag kommer på morgonen. Eftersom jag är en aning sen kan jag skönja en gnutta irritation, som jag försöker att ignorera. Vi har efter många om och men skaffat och installerat en korridors-TV. C-spåret på skolan har haft en längre tid, men vi (A-spåret) har av olika anledningar inte kommit till skott, förrän nu.

Han har helt och hållet på eget initiativ använt den tidiga morgonen åt att förbereda bildpresentationen som bl a handlar om vilka lärare som är borta, vem som vikarierar, vilken mat som serveras och annat nödvändigt för eleverna att känna till. Framför allt är det oerhört viktigt att informera om IT-teknikern Bengt är här eller inte, eftersom det kan stoppa en hel del knackande på dörren. Under dagen justerar han bildspelet allteftersom nya saker dyker upp.

På korridors-TV:n läggs klassernas läxkalendrar in och elevarbeten och nyhetssidor visas upp. Det blir snyggt, informativt och intressant. Bara att välja ut vilka nyheter som skall användas visar på viktiga förmågor!

Han gör jobbet mer än gärna och fler är givetvis välkomna att bidra och sköta sidan. Jag slipper använda min dyrbara tid till att hantera korridors-TV:n, för det sköter mina elever. Jag får tid till att göra viktigare saker, som t ex att skriva det här inlägget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar mitt inlägg.