torsdag 15 april 2010

15 år bakåt och 15 år framåt

Idag har vi lärare större möjligheter än någonsin att frigöra oss från tid och rum. Vi kan sitta hemma och hålla kontakten med elever, föräldrar och kollegor genom informations- och kommunikationssystem som t ex First Class. Vi kan sitta hemma och skriva omdömen på digitala IUP-plattformar som t ex Unikum. Vi kan kommunicera, kunskapa och kollaborera via sociala plattformar som t ex Facebook och Ning eller genom gemensamma dokument som t ex Google Docs.
Vi diskuterar hur vi med hjälp av den digitala tekniken kan tänka nytt kring hur vi kan arbeta med eleverna. Vi funderar på om vi kan se annorlunda på skolrummet och tiden vi tillbringar där. Vi funderar på hur en skola kan se ut som inte alltid nödvändigtvis behöver bestå av fysiska rum. Vi funderar över tid som rutas in av ett schema och om det skulle kunna vara på något annat sätt. Därför känns SKL:s tankar om tid och rum märkligt omoderna.

15 år bakåt och 15 år framåt (Bob Hund)

6 kommentarer:

  1. Och med tanke på att tid egentligen bara är till för att skapa en modell av omvärlden och i sig inte ett verkligt medium ter sig SKL:s tankar helt ur tiden, men som alltid vill byråkrater ha saker man kan mäta och ta på, vi får vara glada att SKL inte driver forskningen kring tid och rum.

    SvaraRadera
  2. Jag är glad för att du alltid tar dig tid att ge respons!

    SvaraRadera
  3. Ja jag vet inte ens hur man skall bemöta det där av min tystnad i detta viktiga ämne.

    SvaraRadera
  4. Ps var är listan på vad gör numera... ja alltså den omvända som ju listade allt du inte gjorde sedan 1-1...

    SvaraRadera
  5. Jag har också varit tyst länge.

    Jag har flera gånger påbörjat ett inlägg om mina nya uppgifter, men jag får ingen riktig stuns på det. Det brukar inte hindra mig att publicera, men i detta fallet har det gjort det. Jag vet att jag lovar att återkomma i många frågor, men aldrig gör det. Jag skärper mig kanske.

    Tack för att du alltid ger respons på mina inlägg. Det känns alltid bra.

    SvaraRadera
  6. SKL skriver:"Vad skolan behöver är ett läraravtal som vidgar skolans och rektorernas möjligheter att disponera lärarnas tid med utgångspunkt från elevernas behov av stöd och undervisning"
    För mig låter det som ekonomerna försöker att vidga och förstärka sin roll och inflytande ännu mer i skolans värld

    mvh
    sabi

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar mitt inlägg.