fredag 3 september 2010

Tralala lilla molntuss, kom hit skall du få en puss

I måndagens Hallands Nyheter kunde vi läsa en insändare författad av Jan Togerö. Han hade tankar om en paneldebatt om skolan som hölls i Varberg den 24 augusti. Vår grannkommun är på väg in i en-till-en, d v s en dator per elev och en liten del av insändaren handlade om detta. Han ställde bl a frågan: Kommer datorerna att användas till sökningar som har med undervisningen att göra eller blir de leksaker för chatt, twitter och facebook?

Den undringen har gnagt hela veckan. Det är kanske en vanlig uppfattning om datorer och molnet?

Läs gärna artikeln i Fokus:
Molnet förändrar allt

Enligt mitt sätt att se är satsningen alldeles för dyr om vi enbart använder datorerna för sökning efter information. Det är hisnande att vi med ett par få tryck kan få information om vad det än må vara. Jag tror inte att jag behöver redogöra för det fantastiska med mängden, lättheten, tillgängligheten och aktualiteten. För att inte tala om demokratiaspekten! Men datorn och nätet är så ofantligt mycket mera.

Chatt, twitter och facebook är inga leksaker eller enbart fritidsaktiviteter. Det handlar om sätt att kommunicera, dela med sig av och utbyta tankar och reflektioner. Idag är de tre nämnda några av möjligheterna att samarbeta och samverka. Imorgon finns andra sätt. Är det inte i molnet vi hittar den stora nyttan av datorer? Är det inte här vi hittar nycklarna till lärande och kunskap. Till tänkande och reflekterande?

Utmaningen för skolan blir att hitta sätt att använda molnet för lärande. Om vi lyckas med det kommer vi att utbilda och fostra tänkande medborgare.

Från och med nu skall inte många inlägg handla om att övertyga andra. Jag skall koncentrera mig på att berätta mera om min egen och mina kollegors verksamhet i klassrummet, där vi förhoppningsvis använder all vår kraft att utbilda och fostra tänkande medborgare. Kanske övertygar det allra bäst?

3 kommentarer:

  1. Bra tänkt Lasse! Jag ska fundera kring min verksamhet och göra det samma.

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis kommer datorerna att användas till att Facebooka, Twittra (not that I see the point!) och chatta! Och precis som du säger är det ett alldeles för dyrt redskap för att endast användas till infosökning eller som skrivmaskin - Det är upp till oss lärare (jag har fått på pälsen för att jag använder ordet pedagog för mycket) att visa på bra sätt att använda alla dessa roliga, lockande funktioner på ett konstruktivt sätt som effektiviserar lärandet.
    T ex eleverna vill inte använda det tråkiga och föråldrade mailsystemet vi andvänder. Å andra sidan använder de sällan fler av funktionerna i Live eller Google heller. Så då får vi väl visa dem på alla fördelar FC har genom att använda funktionerna själva! Eller gå över till de mer attraktiva och funktionella Live och Google OCH VISA ELEVERNA HUR MAN ANVÄNDER DEM som redskap för lärande.
    En skrämmande hög andel av mina elever sitter med telefoner för tusentals kronor med surfmöjlighet via både billiga abonemang och på WiFi, men de har inte tänkt tanken att de kan använda den till att slå på Wiki när de inte har tillgång till datorn, eller ha ordboken på fickan hela tiden.
    BBC har redan insett telefonens betydelse och deras motsvarighet till UR innehåller flera gratis spel för att träna både verb och ekvationer att ladda ner till telefonen - om man är i UK....
    Datorn är vad man gör den till. Den förblir en leksak om ingen visar en på allt det fantastiska man kan använda den till.

    SvaraRadera
  3. Tack Lars! Det ser jag framemot. Inte för att du inte delat med dig av det men om det dessutom kommer mer så säger jag , mums!

    SvaraRadera

Tack för att du kommenterar mitt inlägg.