tisdag 23 juni 2009

Sommaräng


Dagarna innan eleverna gick på sommarlov åkte jag till kungliga huvudstaden för att möta andra engagerade i frågor rörande IT och skola. Ditbjudna var vi av Rektorsakademin och Apple. Vi skulle få information om och diskutera konceptet Tänk om! Emma Rosén, lärare på YBC har redan skrivit om det jag tänkte skriva om - just det där att känna sig som kusinen från landet som storögt tittar på allt det nya och beundrande betraktar alla andra och backande bara beaktar det andra säger.
Med tre ord skulle vi beskriva oss själva och jag valde Nyfiken, Osäker och Engagerad. Smart Johnsson! Men det viktigaste är kanske att vara ärlig och inte alltid så genomtänkt. Det osäkra handlar mycket om den pedagogiska kris jag hamnat i, men också den osäkerhet som kan infinna sig när jag befinner mig i nya sammanhang. Krisen handlar om att jobba på en skola och i en kommun där alla möjligheter ges för en modern pedagogik, men inte veta om man till fullo utnyttjar den möjligheten. Har jag omdefinierat mina uppgifter? Har jag förändrat min undervisning, mina övningar, mina genomgångar, elevernas uppdrag? Frågorna har gnagt ett tag och blev tydligare i och med konferensen Framtidens lärande. Resan till Sveavägen 34 i Stockholm gjorde dem än tydligare. Hela dagen i Stockholm handlade om mina frågor och hur skolan måste förändras och trots att jag sitter och skriver de här raderna i inledningen av mitt sommarlov, som jag till fullo tänker njuta av, kan jag inte låta bli att längta till hösten och en undervisning och skola som ser helt annorlunda ut än den jag hittills har sett.
Om jag skulle beskriva mig själv med tre ord skulle det bli Nyfiken, Omvärderande och Engagerad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du kommenterar mitt inlägg.